• به سایت عمومی شرکت مشاورین تجاری پیشرو ارزآوران اسپاد خوش آمدید                                                                                     شماره تماس: 22988023-021 ___ 09129641181

تاریخچه خشکشویی


از روز نخست که انسان با بافت ها آشنا شد و در صدد برآمد تا برای خود تن پوش تهیه نماید طبیعتاً در فکر تمیز کردن و شستشوی آنهم برآمد اما لباسشویی به صورت حرفه ای و ماشینی به زمان خیلی دور می رسد که انگلیسی ها از وجود بخار برای ضدعفونی و اطوکردن استفاده می نمودند و پرس اطوی فعلی که در دسترس و مغازه ها و اماکن بهداشتی البسه در لباسشویی ها مشاهده می شود به نام هوفمان است که صفحه بالا متحرک و بالشتک پائین ثابت بوده و با اهرم پا صفحه بالا روی صفحه پائین قرار می گیرد که البسه اطوئی بین این دو صفحه قرار گرفته و گرمای صفحه بالا که از جنس چدن و در قالب خاصی ریخته شده و تراش خورده به وسیله دو شیلنگ رفت و برگشت بخار به صفحه بالا هدایت و برگشت دارد. که به وسیله لوله کشی از دیگ بخار به پرس و برگشت آن هم مجدداً به دیگ متصل است . در ایران صنعتگران قالب پرس را تهیه و ریختگری و مونتاژ کردند که این عمل تا به امروز با همان قالب و اندازه ادامه دارد البته در کشورهای پیش رفته نوع پیشرفته آن هم ساخته شده است.

خشکشویی


امروزه خدمات خشکشویی جزء نیازهای ضروری هر خانواده به حساب می آید. با توجه به افزایش مشغله مردم، کمبود وقت آنها و همچنین افزایش عمر برخی لباس ها و منسوجات در صورت استفاده از خدمات خشکشویی، نیاز به این شغل در جامعه وجود دارد. در برخی از کشورهای پیشرفته این شغل بسیار رشد کرده و از انواع ماشین ها و تجهیزات اتوماتیک و پیشرفته در آن استفاده می شود. بطوریکه مسائلی همانند بیمه لباس ها در آنجا از اهمیت زیادی برخوردار است.
متخصصان خشکشویی بوسیله انواع مواد شوینده، مواد شیمیایی و ماشین ها و تجهیزات مربوطه به تمیز کردن لباسها، پرده ها و سایر منسوجات و اتوکشی آنها می پردازند.
خشکشو باید فرد دقیق و منظمی بوده و برخورد مناسبی با مشتریان داشته باشد. امانت دار بودن و تحویل به موقع و بدون نقص سفارشات به مشتریان از ویژگی های مهم این کار می باشد. چون در این کار با انواع مواد شیمیایی و شوینده سر و کار دارید، احتمال ابتلا به آلرژی، مشکلات تنفسی و حساسیت های پوستی برای خشکشوها وجود دارد. بنابراین تا حدامکان باید نکات ایمنی و بهداشتی را رعایت کنند.
ساعت کاری خشک شویی ها معمولا به صورت تمام وقت است. اگر به طور مستقل کار کند، تعیین زمان کاری بر عهده خود آنها می باشد. در برخی زمان ها مانند قبل از عید نوروز به دلیل حجم کار زیاد، باید تا دیر وقت و حتی در روز های تعطیل هم کار کند. خشکشوهایی که در کارخانه ها یا بیمارستان ها، هتل ها و… مشغولند، گاهی به صورت شیفتی کار می کنند.

وظایف متخصص خشکشویی


* گرفتن لباس ها، پرده ها و… از مشتریان و دادن قبض تحویل به آنها
* بررسی دستورات شستشوی روی لباس ها، پرده ها و… و تشخیص نوع رنگ و پارچه برای جلوگیری از خرابی آنها پس از شستشو
* زدن کد شناسایی روی لباس ها، پرده ها و…
* لکه گیری و ضدعفونی لباسها، پرده ها و… قبل از شستشو
* قرار دادن لباس ها، پرده ها و… در ماشین های لباسشویی و خشکشویی
* تنظیم برنامه شستشوی ماشین های رختشویی مناسب با نوع و میزان کثیفی پارچه ها
* بررسی، اتو زدن ، تا کردن و یا آویزان کردن لباس ها، پرده ها و… پس از پایان شستشو
* تحویل سفارشات به مشتریان و گرفتن هزینه آنها
* در بخش های صنعتی سطح کار خشکشو وسیع بوده و معمولا زیر نظر مسئول آن بخش کار می کند.

مهارت و دانش مورد نیاز شغل خشکشویی


* توجه به جزئیات
* داشتن دقت به خصوص در کد گذاری و بررسی ویژگی های لباس ها
* مهارت های ارتباطی مناسب
* توانایی کار با انواع ماشین های لباسشویی، خشکشویی و اتوکشی
* توانایی مدیریت کسب و کار (اگر به طور مستقل کار می کنید)
* رعایت مسایل بهداشتی و ایمنی

بازارکار و آینده شغلی خشکشویی


خشکشو می تواند در کارخانجات تولید لباس یا بیمارستان ها، هتل ها و … در بخش خشکشویی مشغول به کار شود. با کسب تجربه بیشتر می تواند به پست های نظارتی و مدیریتی این بخش دست یابد.
افرادی که تجربه و سرمایه اولیه لازم را دارند می توانند به صورت مستقل کار کرده و کسب و کار خود را راه اندازی کنند. در صورت موفق بودن می توانند تعداد مراکز خشکشویی خود را افزایش داده و به صورت زنجیره ای کار کنند.
یکی از مشکلات اصلی که امروزه در کشور برای این شغل وجود دارد، به صرفه نبودن آن با قیمت های موجود، با توجه به فرسودگی دستگاه ها و گرانی انواع مواد شوینده، می باشد. تا جایی که بسیاری از خشکشویی ها برای کاهش هزینه ها به جای استفاده از مواد اصلی پرکلراتیلن از مواد مشابه و آب شویی استفاده می کنند .این مشکل با توجه و حمایت ویژه مسئولان در اموری مانند تسهیل واردات دستگاه های جدید با قیمت ارزانتر و تعیین قیمت مناسب برای خدمات خشکویی قابل رفع است.

وضعیت استخدام این شغل در برخی کشورهای جهان


آمریکا – پیش بینی ها نشان می دهد میزان استخدام این شغل بین سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰، رشد ۱ درصدی خواهد داشت. در حالی که متوسط این رشد برای همه مشاغل ۱۴ درصد می باشد.
استرالیا – در بازه زمانی ۵ سال گذشته میزان استخدام این شغل رشد ۴.۲ درصدی داشته و روند کاهشی در آینده برای آن پیش بینی شده است.

میزان درآمد خشکشوها


درآمد خشکشوها با توجه به نوع کارشان متفاوت است. آنهایی که در کارخانجات، بیمارستان ها و هتل ها مشغول کارند، مطابق با قانون کار و قرارداد خود با کارفرما، حقوق می گیرند که البته معمولا در سطح متوسط می باشد.
خشکشوهایی که به صورت مستقل کار می کنند، با توجه به کیفیت کار و تعداد مشتریان، درآمدهای متفاوتی دارند.
درآمد این شغل در برخی از کشورهای جهان :
آمریکا – متوسط درآمد این شغل (کارگران خشکشویی) ساعتی ۹.۴ دلار (برای همه مشاغل ۱۶.۲۷ دلار) در سال ۲۰۱۰ و ساعتی ۹.۵۸ در سال ۲۰۱۳ بوده است.
استرالیا – متوسط درآمد سالانه این شغل ۳۸.۵۰۰ دلار (قبل از کسر مالیات) می باشد.
انگلستان – متوسط درآمد سالانه این شغل برای کارگران بین ۱۸.۰۰۰ تا ۲۲.۰۰۰ دلار و مدیران خشکشویی ۳۰.۵۰۰ دلار می باشد.

شخصیت های مناسب شغل خشکشویی


در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی های شخصیتی، ارزش ها، علایق، مهارت ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه و … برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم ترین این عوامل ویژگی های شخصیتی می باشد. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فردی ویژگی های منحصربه فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت هستند.
به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ های شخصیتی مختلف در تمام مشاغل هستند و نمی توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ های شخصیتی خاصی هستند که در این شغل موفق می شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ های شخصیتی ای که برای این شغل معرفی می شوند، عموما این کار را بیشتر پسندیده و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته اند.

تجهیزات خشکشویی


تجهیزات یک خشکشویی بسته به کاربرد و مجهز بودن یا نبودن آن به وسایلی نیاز دارد که به دلیل تعدد نوع ها و برند ها تنها به موارد لازم اشاره میشود. تجهیزات خشکشویی در اکثر غرفه ها مطابق موارد زیر میباشد :
* دیگ بخار ایستاده ۸۰ کیلویی
* ماشین لباسشوی ۲۰ تا ۲۵ کیلویی
* اتو پرس بخار
* خشک کن۳۰ کیلویی
* ابگیر لبا س( درصورت نیاز)

کلیه لوازم مصرفی خشک شویی


تجهیزات یک خشکشویی بسته به کاربرد و مجهز بودن یا نبودن آن به وسایلی نیاز دارد که به دلیل تعدد نوع ها و برند ها تنها به موارد لازم اشاره میشود. تجهیزات خشکشویی در اکثر غرفه ها مطابق موارد زیر میباشد :
* چوب لباس دستی
* چوب لباس ماشینی (پیچی)
* کاور لباس (کتی –شلواری – مانتویی- عروس) ۱۰ کیلویی
* پودر ماشین لباسشویی فله ای ۲۵ کیلویی
* پرکلر بشکه ای و باز
* تروانتیس بشکه ای و باز
* انواع لکه بر لباس ( چربی- جوهر-زنگ) ۱ لیتری و نیم لیتری
* مایع سکاپور
* نرم کننده حوله و لباس ۱۰ لیتری
* مایع صابون ۲۰ لیتری
* پودر صابون کارتنی فله ای ۲۰ کیلویی
* پنبه پرس اماده و دوخته شده۱ لیتری و نیم لیتری
* رول نمره( کاغذ نمره ) برش خورده چینی و آلمانی گرد رولی

مشکلات خشکشویی


در حال حاضر بزرگ ترین مشکل خشکشویی هایی که مشغول به کار هستند را می توان هزینه های بالای آب، برق، گاز و سایر خدمات دانست. هر چند این مشکلات روی دوش تمام ملت قرار گرفته، اما این هزینه ها برای واحدهای صنفی خشکشویی، بسیار بیشتر است. بیمه نیز یکی دیگر از مشکلات این صنف است و از آنجایی که هزینه لباس هایی که برای شست و شو آورده می شود، بسیار بالا هستند و در صورت وقوع هر اتفاقی باید خسارت آن پرداخته شود، خشکشویی هایی که زیر نظر اتحادیه فعالیت می کنند، حتما باید تحت پوشش برخی از بیمه ها همچون بیمه حوادث و… باشند. قبلا خود لباس ها نیز بیمه می شدند تا در صورت بروز مشکل خسارتشان توسط خود سازمان بیمه پرداخت شود، اما در حال حاضر به دلیل بالا بودن هزینه ها این امکان برای خشکشویی ها وجود ندارد و سازمان بیمه زیر بار پرداخت خسارت لباس های آسیب دیده نمی رود.با توجه به اینکه برخی از لباس ها در حین شست و شو آسیب می بینند، یک روز در هفته رسیدگی به شاکیان صورت می گیرد و تمام پرونده های موجود توسط اتحادیه ثبت و ضبط می شود.

بازاریابی خشکشویی با توزیع تراکت‌ های خلاقانه


برای شرکت‌های ایرانی، افزایش فروش محصولات از تمام فاکتورهای دیگر پراهمیت‌تر است. از این رو معمولا آنها در پی یافتن شیوه‌های بازاریابی ماندگاری که از طریق آن سال‌ها بتوانند محصولات خود را به بازار عرضه کنند، نیستند.
بالا بردن آگاهی از برند، وفادار کردن مشتریان، جذب اعتماد مشتریان و… از جمله مواردی‌ است که جز تعداد اندکی از کسب وکارها مابقی به آن توجه ویژه‌ای ندارند. بر این اساس وقتی شیوه‌های بازاریابی متفاوتی توسط کسب وکار‌ها اجرا می‌شود، فورا توجه مشتریان را به سمت خود جذب می‌کند. بر این اساس، خلاق بودن و استفاده از شیوه‌های نوین بازاریابی در این بازار بی‌انگیزه داخلی هر کسب وکاری را می‌تواند به اوج برساند.

جذب مشتریان به سمت خدمات تکراری


یکی از بهترین شیوه‌های جذب مشتری ارائه خدماتی مبتنی بر نیاز آنها‌ست. یکی از نیازهای زندگی روزمره مشتریان مخصوصا ‌آن‌دسته که در شهرهای بزرگ زندگی می‌کنند، ارائه خدماتی‌ است که از اتلاف وقت جلوگیری می‌کند و زمان بیشتری را در اختیار آنها قرار می‌دهد. در نتیجه ارائه خدمات از طریق سرویس رایگان شیوه‌ خوبی‌ است که مدت‌هاست توسط بسیاری از خشکشویی‌ها به کار می‌رود. حال وقتی همه کسب وکارها یک شیوه را به‌کار می‌برند، کسانی برنده خواهند بود که این سرویس را سریع‌تر و به موقع ارائه کنند. در نتیجه وقتی زمانی برای مشتریان تعیین می‌شود و برای مثال به آنها گفته شده است که ارائه همه خدمات اعم از خشکشویی و اتو، دریافت و تحویل البسه در منزل شما در یک روز انجام می‌پذیرد، مشتریان را وسوسه می‌کند که به سراغ کسب وکار‌هایی بروند که این وعده را داده‌اند اما اگر یک روز این کسب وکار‌ها دو روز شود، دیگر اعتماد مشتریان را از دست می‌دهند و فورا مشتریان به سراغ کسب وکار‌های دیگر می‌روند. بنابراین خشکشویی‌هایی که این روزها همگی صحبت از سرویس رایگان و سرعت ارائه خدمات می‌کنند، باید مراقب وعده‌های خود باشند، چون بازار این صنف پررقیب شده است و در این شرایط شاید حتی خلاقانه‌ترین تراکت‌های تبلیغاتی هم دیگر به کار این کسب‌و‌کارها نیاید.

[/vc_column_text][/vc_column]