• به سایت عمومی شرکت مشاورین تجاری پیشرو ارزآوران اسپاد خوش آمدید                                                                                     شماره تماس: 22988023-021 ___ 09129641181

تاسیس رستوران


راه اندازی رستوران در صورتی موفق خواهد بود که مشتریان شما اوقات دلپذیری را در رستوران تجربه کنند. کارکنان شما کسانی هستند که این تجربه را رقم خواهند زد. آن ها امور رستوران را اجرا می کنند و به کسب و کار شما سود می رسانند. کارکنان ارزشمندترین دارایی شما هستند و به همین دلیل ضروری است که تیمی قوی در کنارتان داشته باشید تا رسیدن به اهداف را برای شما ممکن کنند. اهمیت مدیریت کارکنان همین است که به شما برای ایجاد، تخصیص دادن و بهینه کردن اقداماتی در جهت عملکرد صحیح رستوران، کمک می کند. مدیریت کارکنان عموما به سه جنبه زیر دسته بندی می شود :
ایجاد ساختار نیروی انسانی و استخدام کارکنان
به روز رسانی و آموزش پرسنل
مدیریت کارکنان از طریق برنامه ریزی کاری
عملکرد و اطمینان از رضایت مشتریان

استراتژی های اساسی مدیریت کارکنان برای داشتن یک تیم عالی


پیدا کردن نیروی ماهر کار سختی است، اما سخت تر از آن حفظ نیروهای خوب است. تمام اطلاعاتی که برای داشتن یک تیم قوی نیاز دارید در این جا جمع آوری شده است.
استخدام نیرو ( Staff Hiring)
از آنجا که منابعی و هزینه ای که برای استخدام و آموزش نیروها استفاده می کنید قابل توجه است، استخدام نیروی مناسب از اولویت های شماست. برای آنکه مطمئن شوید پروسه استخدام کارکنان به درستی انجام می شود توجه به این نکات ضروری است :
الف) ایجاد ساختار نیروی انسانی ( Creating a human resource structure)
ساختار نیروی انسانی به شما کمک می کند تا موقعیت های شغلی مورد نیاز را بشناسید و به تعداد نفرات کافی و لازم استخدام کنید.
بنابر نوع رستوران و سرویس پنج دسته نیرو نیاز دارید:
نیروهای مدیریت
نیروهای آشپزخانه
نیروهای سالن
مسئول نوشیدنی
نیروهای بیرون بر
ساختار نیروی انسانی کاملا به نوع و ابعاد رستوران بستگی دارد.
ب) مشخص کردن نیازمندی ها | Clarify requirements
قبل از اینکه آگهی استخدام منتشر کنید، لازم است کارکنان مورد نیازتان را دقیقا مشخص کنید. در عین حال که نیروهای اضافی باعث افزایش هزینه های نیروی کار خواهد شد، کمبود کارکنان هم تأثیر منفی روی عملکرد خواهد داشت. در مورد نیروهای مورد نیاز و میزان حقوق پرداختی به آن ها با توجه به بودجه ای که دارید تصمیم بگیرید.
در مرحله بعد برای هریک از موقعیت هایی که در نظر گرفته اید باید شرح شغل و حدود وظایف و اختیارات و مسئولیت ایجاد کنید. از این طریق درخواست کنندگان کار می دانند چه انتظاراتی از آن ها وجود دارد و به شما در حذف درخواست های نامربوط کمک می کند.
ج) پیدا کردن افراد جویای کار | Finding the right staff
راه های مختلفی برای یافتن افراد مناسب کار وجود دارد. معمولا مشاوران راه اندازی رستوران از افرادی که با آن ها سابقه همکاری دارند و مورد اعتماد هستند استفاده می کنند. همچنین می توانید از موارد زیر استفاده کنید:
آگهی روزنامه
شبکه های اجتماعی
معرفی نامه ها
مراکز کاریابی
آگهی های آنلاین
حساس ترین موقعیت های شغلی مدیر رستوران و سرآشپز است. مدیر رستوران مناسب می تواند در استخدام سایر موقعیت های شغلی به شما کمک کند. سرآشپز نه تنها تأثیر مستقیمی روی منو و کیفیت غذا خواهد داشت، بلکه عملکرد کلی آشپزخانه را هم رهبری میکند. همچنین می توانند افراد مورد اعتماد خود را هم دعوت به همکاری کنند.
د) مصاحبه شغلی | Conduct a job interview
وقتی تعداد متقاضیان به حد مطلوبی رسید زمان مصاحبه است. در زمان مصاحبه توجه کنید که آیا فرد با اهداف شما همخوانی فکری دارد یا خیر؟ برای این شغل مناسب است؟ از آنجا که صنعت رستوران بر میزبانی و خدمات به مشتریان استوار است، باید به دنبال نیروهای ماهر باشید، به ویژه در مورد نیروهای سالن. در عین حال که شخصیت خوب، صبوری و ارتباطات خوب برای نیروهای سالن ضروری است، نیازمند افرادی با توانایی کار گروهی و رهبری در آشپزخانه هستید. لیستی از خصوصیاتی که برای شما مهم است تهیه کنید تا بتوانید بر اساس آن نفرات داوطلب را قضاوت کنید.
در مورد سوابق شغلی متقاضیان تحقیق کنید. با بررسی وظایف آن ها در شغل های قبلی هم از توانایی های آن ها مطمئن خواهید شد و هم متوجه می شوید که تا چه اندازه به شغلشان اهمیت می دهند.

آموزش کارکنان Staff Training


این غیرممکن است که رستورانی بتواند بدون نیروهای آموزش دیده که دقیقا بدانند باید چه کاری انجام دهند و آن کار را چگونه انجام دهند، به موفقیت برسد. یک برنامه مدون آموزش، مهارت و بهره وری کارکنان شما را افزایش می دهد و در نهایت به عملکرد رستوران شما کمک می کند.
الف) دفترچه آموزشی کارکنان | Creat a training manual
برای اطمینان از عملکرد صحیح کارکنان بعد از راه اندازی رستوران حیاتی است که پیش از شروع دوره آموزشی دستورالعمل های اجرایی را در اختیار آنان قرار دهید. این دفترچه در بدو ورود هر نیروی جدید در اختیار وی قرار می گیرد و باید شامل قوانین انضباطی، پروسه های کاری، چگونگی انجام وظایفشان و سایر موارد فنی از این دست باشد.
این دفترچه آموزشی نه تنها یک راهنما برای کارکنان خواهد بود، بلکه می تواند برای برنامه های توسعه و افزایش بهره وری در آینده محل رجوع باشد.
ب) به کارکنان جهت بدهید | Staff orienting program
این کار باعث می شود کارکنان با رستوران شما و ماهیت آن آشنا شوند و بدانند چه توقعی از آن ها وجود دارد. می توانید موارد زیر را مد نظر قرار دهید:
تشریفات و آدابی که پرسنل باید رعایت کنند.
اطلاعاتی در مورد تاریخچه رستوران و پایگاه مشتریان
اطلاعاتی در مورد منو
مسئول نوشیدنی
معرفی مختصری از برنامه آموزش
ج) آموزش و تقویت کارکنان | Training and empowering the staff
در برنامه آموزشی هر دو جنبه افزایش دانش و افزایش مهارت را در نظر بگیرید. صرفنظر از اینکه نیروی تازه استخدام شده چقدر تجربه دارد، باز هم نیازمند آموزش شیوه کاری رستوران شما هستند. آموزش باید مخصوص به وظایف هر شغل تعریف شود اما کلیه کارمندان باید از استانداردهای پروسه های کاری آگاهی داشته باشند.
برای افزایش بهره وری کارکنان آموزش ها باید در دو محور طرح ریزی شود:
دانش رستورانی: دستورالعمل های و موارد عمومی است که به صورت روزانه با آن ها مواجه هستند. شامل مواردی مانند منو، روش های پخت، نوع مهمان ها و مشتریان خاص، روز ها و ساعت های شلوغی و …
دانش فنی: روش کاربرد و اطلاعاتی در مورد دستگاه ها و تکنولوژی هایی است که استفاده می کنید.
د) آموزش فراگیر | Cross-train the staff
ممکن است فکر کنید آموزش تمامی کارهای رستوران به همه کارکنان ممکن است آن ها را به سرباز همه کارها و فرمانده هیچکدام تبدیل کند، اما این تصور در مورد رستوران نیست. می توانید دانستنی های عمومی و ابتدایی بخش های مختلف را به همه کارکنان آموزش دهید تا بهره وری و انعطاف پذیری آن ها بیشتر شود و در مواقع ضروری بتوانند جای یکدیگر را پر کنند.همچنین این کار به کارکنان دیدی نسبت به وظایف سایرین می دهد که باعث رشد کار تیمی خواهد شد.
ه) دوره های آموزشی مداوم داشته باشید | Conduct regular training sessions
آموزش نباید هیچگاه متوقف شود. جلساتی را برای به روز رسانی و یادآوری آموزش های گذشته برگزار کنید. همواره بر کارکنان نظارت داشته باشید و مطمئن شوید آن چه را که به آنان آموخته شده به کار می بندند. دوره های آموزشی منظم این اطمینان را به وجود می آورند که کارکنان در مورد تغییراتی که در تجارت خود ایجاد کرده اید به روز باشند. بتوانند آیتم های جدید منو را معرفی کنند یا با تجهیزات رستوران خریداری شده کار کنند.

مدیریت کارکنان Staff Management


زمانی که شما یک تیم هماهنگ دارید، مهم است که بهره وری آن ها را به حداکثر برسانید. با توجه به اصطکاک بالایی که در صنعت رستوران داری وجود دارد، مدیریت کارکنان و حفظ آن ها اهمیت ویژه ای دارد. مشاور راه اندازی رستوران این اطلاعات را در اختیار شما قرار خواهد داد که در اینجا به گزیده ای از آن ها اشاره خواهیم کرد :
الف) مدیریت بهینه شیفت ها | Conduct an efficent shift schedule
برنامه کاری غیر عادی برای کارکنان نتیجه ای جز خستگی بیش از حد و کاهش بهره وری نخواهد داشت. در تنظیم شیفت کارکنان به قانون کار پایبند باشید.
ب) کنترل عملکرد کارکنان | Supervise staff performance
کنترل عملکرد برای کمک کردن به تحلیل هزینه های نیروی کار و تشخیص نقاط قوت و ضعف کارکنان ضروری است. این آگاهی به بهبود و اصلاح روندهای آموزشی و همینطور پیشرفت شغلی کارکنان منجر خواهد شد و همینطور سیستم پاداش و جریمه را دقیق تر خواهد کرد.

مقدمه ای بر نکات تاسیس رستوران


کسب و کار رستورانی مسئله ای رقابتی میباشد.رقابتی که اکنون و با وضع اقتصادی موجود بسیار سخت و پیچیده شده است.اما با این حال باز هم کسب بسیار سود آور و پر رونقی میباشد.رعایت کردن سری نکاتی که خواهیم گفت از شکست های احتمالی شما در این پیشه جلوگیری خواهد کرد.
مردم به رستوران ها می روند تا در هنگام لذت بردن از غذا لحظات به یاد ماندنی را با دوستان و خانواده صرف کنند. با این حال تعدادی از افرادی که مدیریت رستوران را برعهده میگیرند موفق نیستند.زیرا آنها به برخی از اصول کارکردن یک رستوران متخصص نیستند و در نتیجه مشتریان خود رااز دست می دهند.
بسیاری از رستوران ها قادر به کشف پتانسیل کامل کسب و کار خود نیستند. یک مطالعه اخیر توسط دانشگاه کرنل تخمین زده می شود نرخ شکست در سال اول بالا است. این مطالعه نشان می دهد که 60٪ رستوران ها در سال اول با شکسن مواجه شده اند. این به این معنی است که مرحله شروع برای راه اندازی رستوران شما بسیار مهم است. با این حال، از این آمارها نباید بترسید.
همه چیزهایی که باید انجام دهید تا کسب و کار رستوران شما به طور موثر بهبود یابد، استفاده کردن از اشتباهات دیگران است. به عنوان مثال، بسیاری از کارآفرینان ناموفق رستوران بدون تحقیق مناسب بازار و مشتریان را باز کردند.نکات راه اندازی رستوران آنها هیچ برنامه ای برای مقابله با هر نوع ضرر مالی نداشتند. اکثر آنها هیچ برنامه بازاریابی برای ساختن نام تجاری ندارند، چیزی که شما باید آن را به درستی انجام دهید . شهرت کسب و کار خود را در منطقه خود ایجاد کنید. نام تجاری ایجاد شده به آسانی میتواند رقابت را کنار بگذارد.
1) استخدام یک سرآشپز ماهر و خوب : مطمئن شوید که شما یک آشپز را که دارای سالها تجربه در تهیه غذاهای مختلف است را استخدام کرده اید. سرآشپزها مانند ستاره ها هستند. مردم به رستوران خاصی می روند زیرا خدمات سرآشپز که برای تهیه غذاهای منحصر به فرد است، شهرت دارد.بنابراین، آشپزی با استعداد که می تواند بهترین طعم و غذا را برای مشتریان به ارمغان بیاورد استخدام کنید.
2) ذخیره کردن سرمایه و آمادگی برای ماههای کم فروش : در ابتدا شما شاید با فروش بسیار عالی در رستوران مواجه باشید.اما باید فکری برای روزهای بدون مشتری و کم مشتری انجام دهید.معمولا در ماه رمضان و ماههای محرم و صفر در کشور ما فروش رستورانها پایین می آید.برای این موضوع حتما باید برنامه ریزی خاصی را داشته باشید.
3) داشتن نشان یا لوگوی منحصر بفرد : اطمینان حاصل کنید که کسب و کار رستوران خود را با یک لوگو منحصر به فرد نشان داده شده است. افراد لوگو رستوران شما را بر روی نشانه های خیابان، آگهی ها، بیلبورد ها، روزنامه ها، کارت های کسب و کار، وب سایت ها، کارت های منو و دیگر مکان ها مشاهده خواهند کرد.نکات راه اندازی رستوران سعی کنید لوگوی هیجان انگیز و به یادماندنی داشته باشید.استفاده کردن از کلاه سرآشپز و عکس ظرف و ظروف و غذا بسیار ایده قدیمی شده است.از طرح های گرافیکی با جذب بالا استفاده کنید تا ماندگار بمانید.
4) منوی رستوران بسیار قوی و عالی : استفاده از منوی بسیار خلاقانه و عالی باعث افزایش فروش شما می شود.منوی شما علاوه بر معرفی غذاهای شما باید پکیج های بسیار عالی واقتصادی را به مشتریان شما معرفی کند.این عمل باعث افزایش فروش غذاهای مورد نظر شما بصورت غیر مستقیم میشود. مطمئن شوید که قیمت ها و پکیج ها بطور منظم و با درج تصویر در منو قرار گرفته باشند.یک منوی عالی باعث برگشت مشتری به رستوران شما خواهد شد.
5) یک وبسایت تخصصی از رستوران خود : با داشتن یک سایت مربوط به کسب و کار خود همیشه آنلاین باشید.با وجود فضای مجازی و تاثیر آن بر کسب و کار میتوانید خود را در این زمینه بهینه کنید. یک اپلیکیشن مناسب برای رستوران جهت سفارش غذای آسان برای مشتری تعبیه کنید.
6) استفاده از سوشیال مدیا یا همان رسانه های اجتماعی : استفاده از رسانه های اجتماعی مانند اینستاگرام , فیسبوک,توییتر , تلگرام و از این قبیل برای معرفی و تبلیغ برند خود عالی میباشد.سپس، شروع به ارسال محتویات مربوطه به جزئیات و تحولات جدید مربوط به رستوران خود کنید. هدف این است که افراد را با خدمات رستوران و کسب و کار خود درگیر کنید.
7) تبلیغات مفید تراکتی و بنری : تبلیغات مفید تراکتی در مکانهای شلوغ را آغاز کنید.به طور مستمر این کار را انجام دهید تا افراد را حداقل یکبار از رستوران خود آگاه سازید.نکات راه اندازی رستوران در این میان خود را برای تبلیغات جدیدتر و بهتر آماده نمایید.مفید و بصرفه تبلیغ کنید و هدفمند باشید.
8) سرمایه گذاری بر روی مشتریان خود انجام دهید : شما باید مشتریان خود را به عنوان مهمان تلقی کنید. .با استفاده از ادبیات بسیار عالی و با شخصیت با مهمانان خود رفتار کنید.شخصیت و رفتار مناسب باعث برگشت مشتری و وفاداری نسبت به رستوران شما خواهد شد.راه اندازی رستوران با اخلاق مدرن را تجربه کنید و برگشت سرمایه سودآور را احساس نمایید.