• به سایت عمومی شرکت مشاورین تجاری پیشرو ارزآوران اسپاد خوش آمدید                                                                                     شماره تماس: 22988023-021 ___ 09129641181

میوه سرا


میوه فروشی شغلی راحت و در عین حال پر درد سر است تا به حال به این موضوع اندیشیده اید اگر یک میوه فروش میوه هایش را تا شب نتواند بفروشد چه اتفاقی برای میوه های باقی مانده خواهد افتاد؟ یا اگر کل میوه های بار سالم نباشند و میوه خراب میان میوه های سالم باشد به چه مشکلی برخواهد خورد؟
برخی اوقات می گوییم چه شغل راحتی دارند میوه ها را می چینند روی هم و هر کس می آید می ریزند توی کیسه اش و می فروشند در صورتی که این طور نیست. میوه فروش ها و به طور کل تره باری ها باید صبح خیلی زود به میدان میوه و تره بار مراجعه کنند تا میوه خوب بتوانند خریداری کنند و بعد از خرید باید میوه ها را تا مغازه حمل کرده و در آنجا کار رسیدگی به میوه ها شروع می شود باید تمیز کردن مغازه را هم بگوییم میوه ها اگر کثیف باشند مغازه منبع مگس و زنبور حیوانات دیگر می شود پس بعد از پاک سازی مغازه و بیرون ریختن میوه های خراب باید منتظر مشتری شوند .
میوه فروش ها هر روز باید ته بار را به قیمت ارزان به فروش برسانند زیرا در صورت ماندن میوه ها خراب می شوند پس یک میوه فروش باید بداند که روزانه چه مقدار فروش دارد تا به همان میزان بار تهیه کند و هر روز باید با احتساب ضررهایش قیمت میوه را تخمین زده و به فروش برساند .
یک میوه فروش باید بتواند میوه شناس باشد و میوه خوب را از بد تشخیص دهد علاوه بر این ها روش نگه داری میوه ها را بداند مثلا خیار میوه ای است که زود پلاسیده می شود باید با روش نگه داری آن آشنا باشد پس باید روش کار را بیاموزد بعد وارد این حرفه شود .
میوه فروش باید خوش اخلاق و مردم دار باشد تا مردم به خاطر اخلاق خوش او مشتری شده و از او خرید کنند به علاوه باید با انصاف باشد و حلال و حرام را رعایت کنند و کم فروشی نکند معمولا میوه فروش ها به صورت ارثی این شغل را از پدران خود به ارث می برند و یاد می گیرند.
برخی به صورت حرفه ای این کار را دنبال می کنند و با سرمایه زیاد در میدان میوه و تره بار عمده فروشی می کنند که البته باید گفت هم سود بیشتری دارد و هم درد سر بیشتری دارد زیرا که شیفت کاری آنها شبانه است و میوه ها را شب تحویل می گیرند و تا صبح برای خریدار ها آماده می کنند .

انتخاب اسم برای یک میوه فروشی


اسم خوب و منحصر به فرد میتواند به جذب مشتری بسیار کمک کند .استفاده از اسامی که خیلی زود بر ذهن انسان ها حک می شوند و بسیار جذاب و دلنشین هستند میتوانند گزینه مناسبی باشند.اسم یک فروشگاه بسته به نوع محصول قابل عرضه باید خریدار را به ذوق بیاورد. در زیر نمونه هایی از انتخاب اسم را برای میوه فروشی میبینیم.

• ویتامین کده
• ایستگاه ویتامین
• آناناس
• نوبر
• وردار و ببر
• نوبرانه
• رنگارنگ
• نارنج و ترنج
• دست چین

وسائل و تجهیزات مورد نیاز


– یک عدد وانت بصورت اختیاری(جهت عدم پرداخت هزینه رفت و آمد بار)
– فروشگاه حداقل ۲۰-۲۵ مترمربع
– میزهای فلزی
– آینه ها
– صندلی گردان
– میز دخل و ترازوی دیجیتال
* دو تا سه نفر نیروی انسانی نیاز می باشد.

معایب شغل


• ساعت کاری زیاد
• ساعت نامناسب خرید میوه ازمنبع اصلی تره بار( ۴-۵ صبح)
• بهم ریختن برنامه روزانه یک میوه فروش بعلت تایم زیاد کاری
• دور ریز میوه ها در تابستان زیاد است و سود فروش کم میشود
• درصورت ماندگاری میوه ها باید به قیمت پایین تر بفروش برسند

ایده پردازی در شغل


– ارائه هر سه دسته میوه : جهت پذیرش تمامی دهک های مشتریان(میوه های مجلسی و گران قیمت،میوه ها ی معمولی،میوه های غیر قابل جدا کردن و قیمت پایین)
– ارائه میوه هایی خارج از فصل : (مخصوصا واسه خانم های باردار)
– تبدیل پسماند میوه ها به محصولی قابل ارئه : (خیارشور از خیار،مربا یا ترشی از میوه ها،سبزیجات خشک در صورت عدم فروش سبزی ها)
– استفاده از لامپ های کم مصرف و متنوع : مردم خریدهای خود را تنها بر اساس ظاهر میوه ها انجام می دهند و این امر در سبزی فروشی ها نیز رایج است، سبزی فروشان سبزی های خراب و گندیده خود را با روشن نگه داشتن چراغ با طراوت و تازه جلوه می دهند و محصولات خود را به فروش می رسانند.علت روشن نگه داشتن شبانه روزی میوه فروشان جوان تر نشان دادن پوست میوه ها به خصوص موز است.اصلی ترین علت روشن نگه داشتن چراغ مغازه های میوه فروشی وسوسه کردن مشتری هاست.
– میز دخل و ترازوی دیجیتال : زندگی ماشینی، کمبود وقت، شاغل بودن خانم ها و دلایلی از این دست باعث می شود تا خیلی ها از دیدن میوه هایی که به زیبایی به قطعات مساوی تقسیم شده اند و سبزی هایی که شسته و تمیز بسته بندی شده اند، چشم هر بیننده ای را بنوازد و خیلی ها را وسوسه به خریدنشان کند.
– عوض کردن جای کالاهای مختلف : در بعضی از میوه سراهای بزرگ سیاست به شکلی است که هر چند وقت یک بار جای میوه های مختلف با هم عوض می شود. به این ترتیب مشتریان ثابت برای پیدا کردن میوه مورد نظر خود مجبورند کمی بگردنند و همین گشت و گذار باعث می شود که سایر میوه ها را هم ببینند و خیلی ها حتی اگر نیاز هم نداشته باشند، می خرند!
– کالاهای نزدیک به صندوق پرداخت : صندوق های پرداخت درفروشگاه های بزرگ معمولا شلوغ هستند و اغلب خریدارن مجبور می شوند برای پرداخت هزینه خریدهای خود در صف بایستند. صاحبان میوه سراهای بزرگ هم مسلما از چنین فرصتی نمی گذرند و با چیدن انواع و اقسام میوه های بسته شده کوچک و خوش رنگ و به ظاهر ارزان قیمت در کنار کانترهای پرداخت، مشتریان را وسوسه به خرید کردن می کنند.

عوامل موثر در بهبود وضعیت شغلی یک میوه سرا


* یک میوه فروش باید تجربه زیادی در مقدار خرید میوه ها داشته باشد.این مطلب به خصوص در مورد میوه های آب دار وجود دارد.در طی ۱۲ ساعت ماندگاری، میوه ها دچار تبخیر آب میشوند و افت وزنی وکاهش سود خواهند داشت.
* بازی با میزان سود میوه ها و افزایش سود میوه هایی که دور ریز فراوان دارند. روی بعضی میوه ها باید بیشتر سود داشته باشید،بعلت اینکه دور ریزآنها زیاده است.
* مهمترین عامل داشتن مکان مناسب و پر رفت و آمد ،چون میوه بیشتر از ۲ روز مقاومت نخواهد کرد به همین علت عامل مکان بسیار حائز اهمیت است.
* بعلت دوری از مشکلات خرید از میادین و.. یک فروشنده و دوست در میادین انتخاب شود.

مقایسه شغل میوه فروشی و تعمیرات نرم افزاری


• عدم وجود گارانتی: بعد از فروش نرم افزار باید آن را گارنتی کنید. برخلاف بسیاری از مشاغل که شما بابت گارانتی پول اضافه می گیرید و نزد خود نگه می دارید، در نرم افزار بر عکس عمل می شود و این کارفرمای شماست که از شما تضمین (درصدی از قرارداد، چک تضمین، سفته و یا ضمانت نامه بانکی یا همه مواد) می گیرد. در حالیکه میوه فروشی گارانتی ندارد، جنس فروخته شده پس گرفته نمی شود.
• بازه کوتاه زمان فروش: یک پروژه نرم افزاری ماهها طول می کشد و باعث فرسایش نیروی کار می شود در حالیکه در میوه فروشی، صبح زود بار میوه و سبزی آورده میشود، حداکثر تا ظهر سبزی ها تمام می شود، میوه ها هم، بسته به محیط شما، در مدت زمان کوتاهی به فروش می روند و شما بازهم بار جدیدی می آورید.
• تغییر نیاز ندارید: رایج است که نیازهای مشتری تازه زمانی آشکار می شود که شما نرم افزار را فروخته اید و مشتری متوقع است که در چارچوب همان قرارداد تغییرات اعمال شود، حتی اگر ماهیت تغییر کند. اما در میوه فروشی، خریدار که از مغازه خارج شد شما دیگر مسؤولیتی ندارید، اگر تصمیمش عوض شد، شما نگران نیستید، یک کالای جدید به وی می فروشید.
• عدم محصول ارجاعی: در نرم افزار اگر محصول شما کار نکرد و یا قدیمی شد مشتری یا ارجاع می دهد و یا دیگر سراغش نمی آید، در میوه فروشی شما میوه سالم را به مردم به قیمت گران، میوه نیمه خراب را ارزان تر به مردم کم درآمد تر و احتمالا میوه کاملا خراب را به آبمیوه فروشی ها و لواشک سازی ها می فروشید.
• واسطه گری به جای تولید: در میوه فروشی شما محلی برای عرضه کالای دیگران هستید، معمولا افزایش قیمت بین میدان میوه و تره بار با مغازه شما چند برابراست . اما در نرم افزار شما تولید می کنید و دردسر های آن را دارید تازه در انتها و پس از کسر انواع مالیات و بیمه هزینه تولید را در بیاورید که بسیار دشوار است.
• واسطه گری به جای تولید: در میوه فروشی شما محلی برای عرضه کالای دیگران هستید، معمولا افزایش قیمت بین میدان میوه و تره بار با مغازه شما چند برابراست . اما در نرم افزار شما تولید می کنید و دردسر های آن را دارید تازه در انتها و پس از کسر انواع مالیات و بیمه هزینه تولید را در بیاورید که بسیار دشوار است.
• مدیریت نیروی انسانی، خیر : شما در شرکت نرم افزاری با نیروی لوس و نازک نارنجی کارشناس سروکار دارید که کافی است یک کم ناراحت شود و کار خود را ترک کنند. اما در میوه فروشی یکی دو کارگر استخدام می کنید، مثل ساعت برای شما کار می کنند و با همه سختی ها هم می سازند.
• فصلی بودن کار: در تولید و فروش نرم افزار شما وابسته به زمان هستید، برای مثال دولتی ها معمولا در ماه های خاصی خرید بیشتری می کنند، یا در فروردین و اردیبهشت شما با افت فروش مواجه می شوید، اما در میوه فروشی هر فصلی میوه خودش را دارد و شما آن را می آورید، هر میوه ای هم طرفدار خاص خودش را دارد و شما تقریبا در همه سال فروش خود را یکنواخت خواهید داشت. شب عید ها هم که جای خودش را دارد و سود چندانی نصیب شما خواهد گشت.
• بازار دائمی: نرم افزاری ها مانند یک کارگر ساختمانی هستند، باید ساختمانی ساخته شود تا به آنان نیاز باشد، وقتی بودجه IT کشور صفر شود که نمی توان پروژه ای تعریف کرد که نرم افزاری روی آن کار کند، چون هنوز از دیدگاه اغلب تصمیم گیرندگان ما، نرم افزار یک کار تشریفاتی است.
• درهم است: در نرم افزار شما قاصر هستید از اینکه به یک مشتری بفهمانید نرم افزار با نرم افزار متفاوت است. چون با یک چیز انتزاعی طرف است، بین نرم افزاری حسابداری ۵ هزارتومانی با حسابداری ۱۰ میلیون تومانی فرقی قائل نیست. در حالیکه در میوه فروشی ، مشتری تفاوت سیب با سیب را در می یابد و اگر دنبال کیفیت خوب است پولش را هم می پردازد.
• دوره بازپرداخت سریع: در میوه فروشی به محض فروش میوه پولتان را می گیرید، اما در نرم افزار تازه پروژه را که تحویل دادید و صورتجلسه کردید، باید برای دریافت هزینه کار خود زمان زیادی را صرف کنید، آنقدر این پول دادن دیر و تکه تکه می شود که به نوش داروی پس از مرگ سهراب می ماند، به شکلی که بعضی وقت ها بی خیال پولتان می شوید.
• تنوع مشتری: شما در یک شرکت نرم افزاری با طیف خاصی از مشتری سروکار دارید، یا دولتی یا خصوصی یا آموزشی یا … اما در میوه فروشی شما قیدی برای مشتری ندارید، زن و مرد، کوچک و بزرگ، دارا و ندار، پیر و جوان، شهری و روستایی ،… همه به نوعی مشتری شما هستند.